2015. november 6.

Angol nyelv IV. lecke: névmások


Bocs, ha sok a szín és a vastag betű, de szeretem megkülönböztetni a dolgokat és kiemelni a lényeget. Így minden sokkal érthetőbb és a tanulás is könnyebb. Az előző leckéből csak egy-két példát írtam. Ha már menni fognak a névmások, akkor úgyis tudni fogjátok, felesleges leírni őket. Arról nem is beszélve, hogy semmi mókás nincs abban, ha mindent a szátokba rágok. ;)



Személyes névmások:



Alanyeset Tárgyeset Jelzői birtokos névmás Önálló birtokos névmás Visszaható névmás
E/1 I - én Me – engem, nekem My – az én... Mine – az enyém Myself - magam
E/2 You - te You – téged, neked Your – a te... Yours – a tiéd Yourself - magad
E/3 He – ő (h.n.) Him – őt, neki His – az ő... His – az övé Himself - maga
E/3 She – ő (n.n.) Her – őt, neki Her – az ő... Hers – az övé Herself - maga
E/3 It – ő (semleges) It – őt, neki Its – annak a... Its - azé Itself - maga
T/1 We - mi Us – minket, nekünk Our – a mi... Ours – a miénk Ourselves - magunk
T/2 You - ti You – titeket, nektek Your – a ti... Yours – a tiétek Yourselves - magatok
T/3 They - ők Them – őket, nekik Their – az ő... Theirs – az övék Themselves - maguk



Névmások a mondatban

Alany és tárgyeset



A személyes névmások alany esete mindig az ige előtt áll, a tárgy esete pedig utána, tárgyi pozícióban.

Például:
I like him. (Kedvelem őt.)
I, azaz én vagyok az alany, ő pedig a tárgy. Ebből jön a him.

Every week, they visit us. (Minden héten meglátogatnak minket.)
Ők az alany, mi vagyunk a tárgy

A magyarral ellentétben az angol nyelvben nincsen részes eset, (tehát nincs nekem, neked, neki, stb.) helyette tárgy esetet kell használni.




Birtokos és önálló birtokos névmások



A birtokos névmások minden esetben egy főnévvel állnak együtt:

My diary - az én naplóm
Her parents - az ő szülei
Our family - a mi családunk

This is my diary in a drawer. - Az én naplóm van a fiókban.
His lives with her parents. - Az ő szüleivel él. (Képzelj el egy anyát, aki sokat utazik és a fia az anyai nagyszüleivel él.)
Our Family went to the beach. - A családunk elutazott a tengerpartra.


Ellentétben a birtokos névmással, az önálló birtokos névmás önmagában is megállja a helyét. De csak akkor használjuk, ha a szövegkörnyezetből már kiderült, hogy miről beszélünk.

Your pen is on the table, mine here in my hand. - A te tollad az asztalon van, az enyém itt van a kezemben.

A tagmondatban kiderült, hogy miről van szó (Your pen is on the table), így a második tagmondatban felesleges újra megnevezni, elég egy önálló birtokos névmást használni.



A visszaható névmás használata hasonló a magyarhoz, így az nem igényel különösebb figyelmet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése